VI KAN SKABE BÆREDYGTIGE BYER
Det kommer fra trafikken, fra den energi vi bruger til opvarmning og strøm, fra (beton)byggeriet og byens mange aktiviteter. Der er et stort spild af ressourcer, fx mad hvor 1/3 smides ud, spildevand og affald
Artikler
Det kommer fra trafikken, fra den energi vi bruger til opvarmning og strøm, fra (beton)byggeriet og byens mange aktiviteter. Der er et stort spild af ressourcer, fx mad hvor 1/3 smides ud, spildevand og affald
Der er dog en række gode eksempler, hvor møller har støttet udviklingen i et lokalområde og modstanden har været minimal. Og der er også en række eksempler på at i områder, hvor et mølleprojekt er
Ny teknologi har været med til at gøre decentral energiproduktion attraktiv. Desuden har vi de seneste år været vidne til, at kommunalt ejede fjernvarmeselskaber har (tilbage)købt kraft-varmeværker fra kommercielle selskaber som DONG og Vattenfall. Omstilling
Der er overalt i Danmark store potentialer for energibesparelser i vore boliger. Det har bl.a. Vedvarende Energis afdeling EnergiTjenesten vist gennem 12 års aktiviteter med at nedbringe energiforbruget hos borgerne, primært med uvildig rådgivning og
I den offentlige debat ses stor tilslutning til lokalt og bæredygtigt produceret mad fra både borgere og politikere, men i realiteternes verden er det de færreste lokalsamfund, der omsætter ordene til handling. Kommunalvalget er derfor
1. En menneskevenlig by med lys og luft og grønt Vi skal værne om • Aarhus’ nærhed til natur og byens mange smukke huse • En byudvikling, der respekterer bykvarterernes identitet og fremhæver byen som
Ved at oprette en Nationalpark her kan vi i stedet udvikle og bevare enestående dansk natur, landskaber og kulturhistoriske værdier og skabe bedre muligheder for friluftsliv. I nationalparken vil du kunne opleve storslåede og flotte
REDUCER MÆNGDEN AF BILTRAFIK Overordnet kan reduktionen af klima- og miljømæssige belastninger ske ved at reducere mængden af biltrafik i, til og fra Midtbyen. Aarhus Kommune opfordres derfor til at iværksætte effektive tiltag, der reducerer
En bro sparer tid Det store spørgsmål er imidlertid, hvad der får tilhængerne af forbindelsen til at synes, at det er en rigtig god ide. For det er jo de argumenter, der skal debatteres. Her
DET LÅ UDEN FOR VORES FORESTILLINGSEVNE: BILERNES ANTAL EKSPLODEREDE OG DE OVERTOG DET MESTE AF TRANSPORTEN FRA SKIBE OG JERNBANER ”I 1910 var der knap 700 biler i Danmark. (..) Da de oprindelige planer for
Der er fuldt drøn på lobbyarbejdet for motorveje over det ganske land. Dette til trods for at vores vejsystem er ekstremt udbygget. I forhold til befolkningstal har Danmark for eksempel fire gange så mange kilometer
LYNETTEHOLMEN er et sværvægtsprojekt inden for trafik og infrastruktur. Københavns kommune vil sammen med staten bygge en helt ny bydel – en kunstig anlagt ø ved København – med boliger til ikke mindre end 35.000
Begynd at modtage seneste nyt fra Det Fælles Bedste ved at udfylde dit navn og din e-mailadresse nedenfor og trykke “Tilmeld nyhedsbrev”.
Vi arbejder for at synliggøre, udbrede og igangsætte bæredygtige løsninger inden for alle samfundssektorer. Vi ønsker at formidle viden, uddannelse, forskning og teknologier inden for bæredygtighed.
© det fælles bedste – 2024