EGHOLMMOTORVEJEN – HVAD KÆMPER DE FOR I NORDJYLLAND?

Af Niels Aagaard, Det Fælles Bedste,

Udgivet d. 1. juni 2021

Når Politikerne bygger motorveje, der ødelægger alt og ingen gavner

DET FÆLLES BEDSTE har spurgt Louise Faber, formand for Borgerbevægelsen imod en motorvej i Egholmlinjen gennem 10 år: ”Er det bare nogle aktivister, der har en anden mening om støj og miljø, end de rigtige nordjyder?”

”Nej, det er det ikke!”, svarer hun, med en fast stemme.

”Det er borgere, der ufrivilligt er hvirvlet ind i det politiske spin om motorveje i Danmark, og undervejs har opdaget, at Vejlovgivningen kollapsede ved amternes nedlæggelse.

Som har opdaget, at de kendte regler fra VVM-direktivet, fuglebeskyttelsesdirektivet og habitatdirektivet sammen med Aarhus Konventionens krav om adgang til borgerindflydelse og nemme og betimelige klageadgang blev skyllet ud med badevandet, da Amterne blev nedlagt.

PLANLÆGNINGEN AF MOTORVEJE ER DET RENE WILD WEST
Dette begyndte i 2011, hvor vi fandt ud af, at motorvejsplanlægningen ikke længere er fagligt funderet, men det rene Wild West. En arena uden regler der kan begrænse Vejdirektoratet. En arena, hvor politikere bolstret med et revolverbælte af politisk tæft, magt og offentlige midler, kan skyde på mål uden besværlige hindringer som fx lovmæssige formkrav, andre myndigheder med veto, og uden besværlige borgere med klageadgange i processen.

Borgerne i Aalborg er vidne til – og del af – en proces i frit fald fra demokratiets søjler. Her er ingen vindere kun tabere på den lange bane. Der er stor risiko for ukorrekt beslutningsgrundlag, for fejl og fordrejninger.”


Fotoet her er fra Verdens Ende i Nørresundby, hvor hundredvis af borgere er mødt op for at synge sange mod Egholmforbindelsen

KAMPEN HANDLER OM GENINDFØRELSE AF DEMOKRATIET! – OG DEN HANDLER OM: EGHOLM MOTORVEJEN, DEN 3. LIMFJORDSFORBINDELSE, SOM ER EN I SÆRKLASSE RINGE BESLUTNING, DER VIL ØDELÆGGE NATUR, ARTER, DRIKKEVAND, SOM SKABER MERE STØJ OG SKADER KLIMAET

Kampen om Egholmmotorvejen handler først og fremmest om borgernes krav om genindførelse af demokratiet ved vejplanlægningen, forklarer hun. Den handler selvfølgelig også om en beslutning, der forekommer forkert på alle parametre. Den er for dyr, den aflaster for lidt, den tilføjer mere støj til nye boligområder, og den går ud over alt for meget natur, arter og drikkevand.
”Men ingen af de saglige argumenter har nogen vægt. Det skyldes netop, at den lovmæssige ramme for processen mangler. De politiske beslutningstagere føler sig på ingen måde forpligtet af borgernes synspunkter – eller de lovmæssige hensyn, de knytter sig til. Processen skal bare vinges af. Det handler om noget helt andet for politikerne,” siger Louise Faber, der ud over at være formand for Borgerbevægelsen, også er advokat i sager om planprocesser og statslige anlægsprocesser, som motorveje.

Louise Faber fortsætter:
”Hvis vi skal fremad i Danmark, skal det ikke være for at tilfredsstille en række borgmestre og transportordfører med endnu en medalje om halsen. Beslutninger om, at vi skal indskyde vores fælles arealer og menneskers hjem og ejendomsret, skal ikke ske på bekostning af demokratiet. Det skal ske med stor og nænsom respekt for demokratiet. Borgerne må derfor stå sammen.
Det formår vi i Aalborg. Aktuelt har vi bidraget i en høringsproces der udmundende med i alt 7.467 høringssvar. Det er en 5-dobling af den hidtidige uofficielle Danmarksrekord, der blev sat vedr. samme strækning i 2011.”
”Det vi kæmper for i Nordjylland, er dog præcist det samme de kæmper for, ved alle de andre vejstrækninger. Hun er derfor også initiativtager til Borgerbevægelsen.DK, der er etableret som en landsdækkende forening. Det fælles formål er at få etableret et behørigt lovgrundlag med specifikke krav til processen og VVM-rapporterne, funktionsadskillelse mellem myndigheder, og klageadgange til borgerne, inden anlægsloven vedtages.
Alle vejene i udkast til trafikforlig “ Danmark Fremad” er tilvejebragt uden en formel lovhjemlet proces. Processerne må gå om. Det gælder både den om Egholmmotorvejen og alle de andre trafikstrækninger i “Fremad Danmark,” afslutter Louise.

Scroll til toppen

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.