KAN VI SAMLES?

Af Niels Aagaard,

Udgivet d. 24. februar 2022

Rundt i hele landet samler borgere sig mod Infrastrukturreformens mange vanvidsprojekter. Regeringens og erhvervselitens forsøg på at skabe ’fremskridt’ og ’vækst’ ved at fortsætte gårsdagens løsninger: Flere motorveje, broer, biler, havne, kunstige øer med højhuse for de velhavende. COST-BENEFITTEN i dette er tydelig: COST går til natur, klima, befolkning og kommende generationer. BENEFIT går til vej-, bil-, industri- og beton-lobbyen.

I AALBORG kæmper borgere mod Egholm Motorvejen, der vil ødelægge biodiversitet, naturområder og klima uden på nogen måde at være en brugbar løsning på trafikale problemer i Nordjylland.

I KØBENHAVN kæmper borgere mod Lynetteholm. Et vanvidsprojekt der skal skabe mere vækst i København ved at lave en kunstig halvø til 30.000 nye beboere og virksomheder midt i Øresund. Øen kræver ekstra motorvej, en havnetunnel og en metro. Det skader klima og ødelægger biodiversitet på mange måder, bl.a. ved dumpning af slam. Det skaber mere støj, mere biltrafik og trængsel med lastbiler, der i årevis skal køre jord gennem byen for at fylde øen op. Som om større betonbyer, mere bil- og lastbilstrafik nogensinde kan være et svar på klimakrisen.

I ØSTJYLLAND, PÅ RØSNÆS OG SAMSØ kæmper borgere mod Kattegatforbindelsen. Et projekt der skal forbinde Sjælland med Jylland gennem en bro, der kører hen over Samsø. Det vil ødelægge nogle af de smukkeste naturområder, betyde mere biltrafik, igen skade biodiversitet og klima til nogle vanvittige milliardsummer, som kunne have været anvendt på grøn omstilling og bæredygtig mobilitet. Borgerne har dannet en række foreninger som samarbejder stadig tættere og bl.a. har udgivet en fælles Grønbog om Kattegatforbindelsen.

I MIDTJYLLAND kæmper borgere mod Hærvejsmotorvejen. ”Hvorfor?” Spørger de. Hvad skal vi med den? Hvorfor skal vi have nok en motorvej til et flercifret milliardbeløb, som skal løbe tværs igennem nogle af Danmarks smukkeste naturområder ved Hærvejen og lave ubodelige skader på natur og miljø, forårsage støj og skade klima?

PÅ AMAGER kæmper man mod Amagermotorvejen. På Sydfyn mod bro- og motorvej Als-Fyn. Allerød har dannet ”STOP MOTORVEJSSTØJ”. Borgerne omkring Dantes Plads vil ikke have et kæmpe P-anlæg. Osv.

I AARHUS kæmper vi mod en gigantisk udvidelse af havnen ud i bugten samt anlæggelsen af en Marselistunnel som skal føre bil- og lastbilstrafik fra industrihavnen til E45. Havneudvidelsen vil ændre byen for altid. Ødelægge rekreative åndehuller, medføre ubodelig ekstra skade klima, havmiljø og biodiversitet. Skabe støj, trængsel osv.

INFRASTRUKTUREFORMEN – SORT FØR GRØN

Det er Infrastrukturreformens mange vanvidsprojekter vi er oppe imod. Regeringens og erhvervselitens forsøg på at skabe ’fremskridt’ og ’vækst’ ved at fortsætte gårsdagens løsninger: Flere motorveje, broer, biler, havne plus nu med kunstige øer ud i bugter og sunde.

Cost-benefitten i dette er tydelig nok: COST går til natur, klima og befolkning. BENEFIT går til vej-, bil- og beton-lobbyen.

Men borgerne er så småt ved at samle sig til modstand. Nu er det nok. Vi ved at klimakrisen banker på døren – vi skal handle. Vi ved at den sjette masseudryddelse af arter raser afsted, mens naturen dør – vi skal værne om natur og miljø, ikke yderligere forringe den.

Måske er tiden kommet til at alle disse borgergrupper samles. Hjælpes om viden, netværk, ressourcer osv.

Det tager tid at forstå, hvad fx en VVM-rapport er. Og specielt hvad den IKKE er, – fx saglig, neutral, en analyse af konsekvenserne for klima- og miljø. Det er tid som man tit ikke har, når høringsprocesser først er gået i gang.

Eller: Forstå de vanvittige principper bag infrastrukturens trafikøkonomiske analyser. Lære hvordan en høringsproces foregår, og hvordan man overhovedet får indflydelse som borger. Opbygge netværk til advokater, trafikeksperter, miljøfolk, klimaforskere, eksperter på støj osv. Skabe kontakter til journalister og TV.

Så vi kunne måske samles, alle sammen eller bare flest mulig? I et pragmatisk, gensidigt støttende netværk.
Hvis nogen synes det er en ide så er man velkommen til at kontakte mig – Niels Aagaard 40189019

Scroll to Top
Søg